In Hoek van Holland kunt u natuurlijk heerlijk genieten van de mooie omgeving. Om optimaal van de natuur te genieten zijn er wandel- en fietsroutes voor u uitgestippeld. Zo kunt u lekker uitwaaien op het strand en lopen in de branding of lekker op de fiets door de duinen met de wind door uw haren.

De natuur van Hoek van Holland biedt een prachtig uitzicht en u kunt ook nog eens dieren in het wild tegenkomen. U kunt het hele jaar door genieten van de mooie natuur in Hoek van Holland. Gaat u deze dieren ook spotten? Proef de Hoek!

WANDELROUTE ZEEHELDEN

Afstand: 3 km (retour 6 km)

Deze wandeltocht door bos en duin staat aangegeven met markante paddenstoelen en paaltjes met een rode kop. Op de paddenstoelen staat een verhaal geschreven, dat herinnert aan vroegere zeevaarders. De route start bij de Rotterdam Tourist Information en eindigt op de duintop met uitzicht op zee. Loop naar het informatiebord in het Roomse Duin waar ook de eerste paddenstoel te vinden is.

Wandel door het gebied en steek de weg over. Verderop kom je langs de zogenaamde zoemsteen en een zuil met een historische opschrift. Vlak voor het einde van het bos kom je langs een witte brug. Na het verlaten van het bosgebied doorkruis je een duingebied, het Vinetaduin, richting zee. Het wandelpad door het Vinetaduin eindigt op de Strandboulevard. De tocht gaat nu verder door de van Dixhoorndriehoek. de wandeling eindigt op de top van het duin bij de laatste paddenstoel.

Wandel terug naar het centrum door linksaf over Noorderhoofd en vervolgens de Koningin Emmaboulevard.

WANDELROUTE VINETA

Afstand: 8,5 km

Deze wandelroute, om het kwetsbare Vinetaduin, is aangegeven op routepanelen en- paaltjes met een groene hagedis. De tocht leidt langs prachtige plekjes met bijzondere natuur en locaties met een rijke oorlogshistorie. De route start en eindigt bij de Tourist Information. Wandel richting de Berghaven waar je aan de Stationsweg het paneel over de Torpedoloods treft. Sla rechtsaf en volg de Stationsweg tot het paneel Fort 1881 aan de linkerzijde in zicht komt. Wandel richting de Nieuwe Waterweg en ontdek alles over het Voorduin bij het Atlantikwall-museum. Wandel verder richting de Badweg.

Strand en duinen gaan hier in elkaar over. Wandel door het duingebied en stop bij het informatiebord Vinetaduin. Loop verder over de Strandboulevard richting de Markostand Commandobunker. De tocht gaat op de Rechtstraat weer de duinen in en komt uit bij het paneel over de Zeetoren en de Van Dixhoorndriehoek. Verderop ga je de Hoekse Bosjes in en wandel je deels via de Duinweg over mooie bospaden en langs een tweetal vijvers. Daarna loop je via de Kerkhofweg en het Roomse Duin terug naar het beginpunt.